Pack-Market Portál



Egyelőre nem emelkedik a termékdíj

  • PDF
  • Nyomtatás
  • E-mail

Mégsem emelkedik 2018-tól a reklámszatyrok és a reklámhordozó papírok termékdíja - döntött október 17-én a parlament a környezetvédelmi termékdíjról szóló törvény módosításakor. Az előterjesztésből az Országgyűlés törvényalkotási bizottságának javaslatára kerültek ki a díjemelésre vonatkozó rendelkezések.

Egyre nagyobb környezetvédelmi problémát jelentenek a kereskedelemben millió számra használt műanyag zacskók. A magyar kormány is hadat üzent ezek ellen, amikor szeptemberben beterjesztette a környezetvédelmi termékdíjról szóló törvény módosítását.

A Zoom beszámolója szerint a javaslat legnagyobb vívmánya a bolti műanyagzacskó termékdíjának brutális, kilogrammonkénti 57 forintról 1900 forintra való emelése lett volna. Fazekas Sándor – mint a környezetvédelemért is felelős – földművelésügyi miniszter két hete még a javaslat előremutató volta és nagyszerűsége mellett érvelt egy parlamenti válaszban. Fazekas szavaiból kiderült, hogy a szigorítással egy uniós irányelvnek szeretne megfelelni Magyarország – eszerint 2020-ig minden tagállamnak állampolgáronként évi 90 darab alá kell csökkentenie a eladótéri műanyag zacskók felhasználását, majd 2025-re évi 40-nél több nem juthat egy polgárra. A Zoom információi alapján a 2016-os adatok szerint Magyarországon évente fejenként átlagosan 83 zacskót használunk kiflik, zöldségek csomagolására – amivel egyelőre teljesítjük az EU-irányelvet.

Még évekig velünk maradnak a zacskók

A parlament október 17-én szavazott a termékdíj törvényhez benyújtott módosító javaslatokról, amelyek viszont kivették a törvényből a termékdíj emelését – így az továbbra is marad 57 forintos. Az adóemelés visszavonása formálisan a törvényalkotási bizottság javaslataként került a Ház elé, ám az ilyen javaslatok mögött rendre a kormány áll. A bizottság indoklása szerint változóban vannak az uniós szabályok, ezért korai lenne a kormány által még két hete javasolt termékdíj emelés, mondván, az indokolatlan terheket róna a magyar cégekre. Az emelést, illetve a kérdés újraszabályozását ezért a kormány felfüggeszti addig, amíg el nem fogadja az unió az új – a korábbinál egyébként vélhetően szigorúbb – környezetgazdálkodási szabályokat. Így még évekig maradhatnak a magyar boltokban a műanyag zacskók, illetve az eladóterekben a kis műanyag tasakok – még akkor is, ha azok a leginkább környezetszennyező (levegő hatására aprózódó) fajtából valók.

Mind e közben a parlament kedden döntött környezetvédelmi termékdíjról szóló törvény módosításakor és nem emelkedik 2018-tól a reklámszatyrok és a reklámhordozó papírok termékdíja sem. Az előterjesztésből az Országgyűlés törvényalkotási bizottságának javaslatára kerültek ki a díjemelésre vonatkozó rendelkezések. A jogszabályt 113 igen, 30 nem szavazattal és 26 tartózkodás mellett fogadta el a Ház. Az eredeti javaslat szerint a reklámhordozó papírok jelenlegi kilogrammonként 85 forintos termékdíja 114 forintra nőtt volna. A reklámszatyor fogalmát bővítették volna, és kilogrammonként 1900 forintos termékdíjat határoztak meg volna rá.

(forrás: Zoom)

 


Ismét egész napos konferenciát rendezett a CSAOSZ

  • PDF
  • Nyomtatás
  • E-mail

A több mint 100 résztvevős színvonalas rendezvénynek a Griff hotel adott otthont. A konferenciát a CSAOSZ elnöke Bencs Attila nyitotta meg.

Elsőként Chikán Attila a Budapesti Corvinus Egyetem tanára tartott előadást Magyarország versenyképessége címmel. A versenyképességi mutatókat tekintve nem állunk jól, nincsenek könnyű helyzetben a csomagolóipar vállalatai, hiszen az adott gazdasági környezetben kell eredményesen tevékenykedni. Majd Tolnai László a Packaging szaklap főszerkesztője beszélt az idei Interpack kiállításon szerzett élményeiről, tapasztalatairól és az ipar 4.0, vagyis a negyedik ipari forradalom lényegéről. A két közös előadás után szekcióülések következtek. A szünetekben és az ebédszünetben is konstruktív beszélgetések folytak. Nagyon jó ötlet volt a Hungaropack csomagolási verseny díjazott termékeit kiállítani, így ezeket is megnézhették szünetben a résztvevők.

A termékdíjas szekcióban Nagy Miklós, Debreczeni László, Tánczos Zoltán, Gönci Beáta tartott előadást. A termékdíj törvény 2017. évi módosítása mentesíti a termékdíj megfizetése alól a 100 %-ban megújuló nyersanyagforrásból készült és biológiailag lebomló csomagolásokat. Ez a rendelkezés azonban számos kérdést vet fel. A jövő évi tervezett változtatásokról is hallhattak az érdeklődők, akik a termékdíjas szekciót választották.

A Food Contact Materials azaz FCM  szekcióban Dömölki Marianna, Dr. Madai Gyula, Dr. Szigeti Tamás és Ugrai Miklós előadását élvezhették a résztvevők. Megtudhattuk többek között, hogy hogyan kerülhetnek az élelmiszerek csomagolásába ásványolaj szénhidrogének és hogy miként kerülhetjük ezt el. Vagyis az élelmiszerek papír csomagolásához csakis primer szálakból készült papírt és semmiképp sem újrahasznosított papírt használjunk, a papír csomagolások nyomtatására ásványolajmentes illetve alacsony migrációjú nyomdafestéket alkalmazzunk, esetleg megfelelő funkcionális záróréteggel lássuk el a csomagolást.

A legnépszerűbb, vállalat- és csomagolás menedzsment szekcióban Dr. Dörnyei Krisztina, Szakács Gusztáv, Dr. Nagy Judit és a hamisítás elleni védelemmel foglalkozó szervezetek előadása kötötte le a hallgatóság figyelmét. Többek között olyan témákról esett szó, hogy milyen szerepe van a csomagolásnak a marketing kommunikációs tevékenységben és hogyan lehetnek a fogyasztók aktív résztvevői a csomagolástervezési folyamatnak.
 
A bioműanyag szekcióban pedig Keresztúri Zsolt, ifj. Ugrin András, Dr. Horváth Csaba beszámolóját hallhattuk az Omnipack klaszterről és a Biocompack CE projektről valamint Dr. Demjén Zoltán és Dr. Halász Katalin előadását a bioműanyagok csoportosításáról és vizsgálatáról.

Kiss Rozália

  

Hárommilliárd forintra pályázhatnak a kkv-k

  • PDF
  • Nyomtatás
  • E-mail

A vállalkozói aktivitás és a versenyképesség növelése, a beszállítói pozíciók erősítése, a külpiacra lépések segítése, valamint a vállalkozói kultúra és imázs javítását segíti a Nemzetgazdasági Minisztérium új pályázata.

Új pályázati felhívás jelent meg 3,3 milliárd forint keretösszeggel a Gazdaságfejlesztési és innovációs operatív programban (Ginop) a mikro-, kis és középvállalkozások (kkv) versenyképességének és hatékonyságának növelésére.

A Nemzetgazdasági Minisztérium (NGM) európai uniós források felhasználásáért felelős államtitkára elmondta, hogy a felhívással létrejövő mentorprogramban a növekedési lehetőségekkel rendelkező kkv-kat sikeres vállalkozások, mentorok segítik a vállalkozói aktivitásuk és versenyképességük növelésében, beszállítói pozíciójuk kialakításában, erősítésében, a külpiacra lépésben, valamint a program hozzájárul a vállalkozói kultúra és imázs javításához is. Rákossy Balázs hozzátette, a projekt a területi kereskedelmi és iparkamarák együttműködésével valósul meg, amelyek egy országos tanácsadói és mentor hálózatot építenek ki. Emellett szakmai rendezvények megtartásával, kommunikációs, szemléletformáló, mentoráló, tanácsadó és egyéb tevékenységekkel járulnak hozzá a kkv-k korszerű szemléletének és üzleti tudásának növeléséhez, versenyképességének javulásához.

Az államtitkár kitért arra is, hogy a programban kidolgozzák a magyar kkv-szektor hatékonysági, termelékenységi és eredményességi mutatóit, megvizsgálják a magyar és nemzetközi módszereket, meghatározzák a beavatkozási területeket, valamint beazonosítják azok célcsoportjait. Emellett összehangolják a vállalkozásfejlesztéssel foglalkozó magyar szervezetek tevékenységét a kormányzat kkv-fejlesztési célkitűzéseivel, és konkrét intézkedéseket dolgoznak ki.

(forrás: MTI)

 


EU-FAO összefogás az élelmiszer-hulladékokal szemben

  • PDF
  • Nyomtatás
  • E-mail

Fejenként fele annyi élelmiszer-hulladékot termelünk 2030-ra, ha megvalósulnak a FAO és az EU új szándéknyilatkozatában megfogalmazott célok. A NÉBIH a Maradék nélkül programja révén vesz részt az akcióban. A FAO és az EU az antimikrobiális rezisztencia (AMR) növekvő fenyegetésére is felhívta a figyelmet – a rezisztencia a jelenlegi folyamatok alapján 2050-re akár évi 10 millió halálesetért is felelőssé tehető majd.

Az EU egészségügyért és élelmiszer-biztonságért felelős biztosa, Vytenis Andriukaitis és a FAO főigazgatója, José Graziano da Silva megegyeztek a két szervezet közti együttműködés fokozásáról az élelmiszer-hulladék, az élelmiszer-biztonság és az antimikrobiális rezisztencia (AMR) témaköreiben.

A FAO és EU egy új szándéknyilatkozatban kötelezte el magát a fejenkénti élelmiszer-hulladék 2030-ig történő megfelezésében, összhangban az ENSZ új Fenntartható Fejlődési Célok globális programjával, emellett fokoznák az együttműködést az antimikrobiális rezisztencia (AMR) gazdaságokban és élelmiszerrendszerekben való terjedése ellen.

A FAO római központjában rendezett aláírási ceremónián az EU-biztos elmondta, hogy az élelmiszerveszteség és hulladék a szűkös forrásaink elfogadhatatlan, etikátlan és erkölcstelen pazarlását jelenti, az AMR pedig súlyos társadalmi és gazdasági teher. A FAO-főigazgató vázolta a szervezet jövőképét, miszerint az antibiotikumokat és más antimikrobiális szereket csak betegségek gyógyítására és bizonyos esetekben járványok megelőzésére szabadna használni, de a növekedés serkentésére nem.

Globálisan az emberi fogyasztásra megtermelt élelmiszer harmada – mintegy 1,3 milliárd tonna – vész kárba évente, ami komoly anyagi veszteséget okoz a természeti források elpazarlása mellett. Csak Európában mintegy 88 millió tonna élelmiszer végzi hulladékként évente, melynek EU-s becslések szerint 143 milliárd Euró az anyagi vonzata. Ezen programokkal együtt, a SAVE FOOD kezdeményezés és a csomagolási ipar is sokat tehet az élelmiszerek hulladékká válásának megelőzésében.

Magyarországon évente mintegy 1,8 millió tonna élelmiszerhulladék keletkezik, ennek jelentős hányadát a háztartások termelik. Ez éves szinten fejenként mintegy 68 kg-ot jelent. A hulladék közel fele az élelmiszerpazarlás eredménye, vagyis tudatos fogyasztói magatartással elkerülhető lenne. A NÉBIH Maradék nélkül programja 2016 őszén indult, és a feleslegesen megvásárolt vagy tárolási problémák miatt megromlott élelmiszer mennyiségének csökkentését célozza. A Európai Unió LIFE környezetvédelmi alprogramjának társfinanszírozásában induló szemléletformáló program eredményeképpen mintegy 8-10%-kal szeretné visszaszorítani az élelmiszerpazarlás mértékét, amely becslések szerint megközelítőleg 9 milliárd forintos megtakarítást jelentene a magyar háztartásoknak évente. A Maradék nélkül program keretein belül, egyebek mellett rendezvények, NÉBIH-es és más szerzők tudományos munkái, iskolaprogram és információátadás segíti az élelmiszerhulladék mennyiségének hazai csökkentését.

Mindeközben az antimikrobiális gyógyszerkészítmények megnőtt felhasználása mind a humán-, mind az állati gyógyászatban hozzájárult az antimikrobiális szereknek, antibiotikumoknak ellenálló, ártalmas mikrobák számának növekedéséhez. Emiatt az AMR növekvő fenyegetéssé válik, mely egyes tanulmányok szerint évente akár 10 millió halálesethez és globálisan több mint 100 millió dollár veszteséghez is vezethet 2050-re.

Az EU-ban az antibiotikumok hozamfokozóként való alkalmazását már 2006. január 1-i hatállyal betiltották. Az állatgyógyászatban az antibiotikumok ma az állatok bakteriális eredetű fertőző betegségeinek gyógykezelésére szolgálnak. Az állatok kezelését végző állatorvosnak kell megítélnie, hogy az adott fertőzés igényel-e antimikrobiális kezelést, vagy más intézkedésekkel is kontrollálható.

Magukban a termékekben nincs antibiotikum, hiszen azok az élelmezés-egészségügyi várakozási idő letelte után kerülnek az élelmiszerláncba. A problémát az jelenti, hogy miközben termelték őket, sok antibiotikumot használtak, szelekciós nyomást gyakorolva ezzel a rezisztenciára. Az élelmiszertermelés közben keletkezett, ellenálló baktériumok átterjedése jelenti tehát az igazi veszélyt.

Az összefogás jól mutatja a FAO és EU prioritások metszetét az élelmiszer- és élelmezésbiztonság terén. A FAO vezetésével egy nemzetközi programban az élelmiszer-hulladék és -veszteség globális mérését kívánják fejleszteni, többek között egy éves globális élelmiszerveszteség mutatóval; az Európai Bizottság is az élelmiszerhulladék mérésének módszertanát fejleszti. A FAO pedig aktívan részt vesz az EU élelmiszerveszteséggel és -hulladékkal foglalkozó platformjában.
Az EU Bizottság – összhangban a WHO globális cselekvési tervével és a FAO 2016-2020 időszakra vonatkozó cselekvési tervével – júniusban új, élelmiszerlánc-fókuszú cselekvési tervet fogadott el AMR tekintetében.

(forrás: Nemzeti Élelmiszerlánc-biztonsági Hivatal (NÉBIH)

  

HUNGAROPACK Magyar Csomagolási Verseny

  • PDF
  • Nyomtatás
  • E-mail

Az alapításának 50. évfordulóját ünneplő HUNGAROPACK Magyar Csomagolási Verseny díjainak ünnepélyes átadására október 19-én, a CSAOSZ (Csomagolási és Anyagmozgatási Országos Szövetség) által szervezett Csomagolási Konferencia zárásaként került sor.

A képekre, vagy ide kattintva, galéria nyílik >>

A Csomagolási Világszövetség (WPO) által nemzeti rendezvényként elismert esemény célja, hogy lehetőséget nyújtson a csomagolóipar fejlődésének nyomon követésére, az új fejlesztésű csomagolóanyagok, csomagoló­eszközök és csomagolási segédanyagok, valamint csomagolási eljárások hazai megismertetésére és elterjesztésére.

A verseny alkalmat nyújt a magyar csomagolóipar fejlettségének, felkészültségének nemzetközi szintű megmérettetésére is, miután a verseny szervesen kapcsolódik a Csomagolási Világszövetség (WPO) WorldStar versenyéhez.

A CSAOSZ csatlakozott a WPO által is támogatott „Save Food” programhoz és vállalta, hogy az élelmiszercsomagolás terén bemutatott legújabb és leginnovatívabb magyar csomagolási megoldásoknak, vagy csomagolószereknek célzott elismerést ad.

2016 óta a marketig szempontból leginkább kiemelkedő jelentőségű pályamunkának a HUNGAROPACK Marketing, a legegyedibb csomagolásnak pedig a HUNGAROPACK Ipari Kreativitás díjakat is odaítéli. Idén a környezetvédelmi szempontból leginkább előremutató megoldásnak pedig HUNGAROPACK Fenntarthatósági díjat ítélt oda.

Hungaropack 2017 díjat nyertek:

A Caola Zrt. - Caola Skin Revival bőrfiatalító termékcsalád fogyasztói csomagolása nevezéséért.

A Dunapack Kft. – gépjármű alkatrész hullámpapírlemez tálcája, valamint nagyméretű LCD TV hullámpapírlemez doboza nevezéseiért.

A Szkaliczki és Társai Kft. – turbó gépjármű alkatrész újrafelhasználható műanyag tálcája nevezéséért.

Az Sz. Variáns Kft. – Stühmer prémium csokoládé dobozcsaládja nevezéséért.

A Hungaropack 2017 Fenntarthatósági díjat a DS Smith Packaging Hungary Kft. érdemelte ki a Party Miiix pulykafalatok optimalizált dobozcsaládja nevezéséért.

A Hungaropack 2017 Ipari Kreativitás díjat a Codex Zrt. vehette át, többfunkciós tasakzáró ECL címke nevezéséért.

A Hungaropack 2017 Marketing díj nyertese a Keskeny és Társai 2001 Kft., Edelweiss Beauty Complete dobozával.

A Hungaropack 2017 Save Food díjat a Greiner Packaging Kft. és a Sága Foods Zrt. közös nevezése kapta, a Fini Mini & Go mini pulykavirsli fogyasztói csomagolásával.

Különdíjak:

  • A CSAOSZ különdíjait kapták:
  • a Box Print – FSD Packaging Kft. Hell bőröndje,
  • a DS Smith Packaging Hungary Kft. IXO Garden-Set innovatív csomagolása,
  • a Dunapack Kft. „igazi” automata doboza,
  • a Mosonpack Kft., kardántengely univerzális csomagolása,
  • és a Rondo Hullámkartongyártó Kft. Rexona háromsoros display nevezése.

Az Élelmiszer szaklap különdíjait

  • A Box Print – FSD Packaging Kft. Kubu display nevezése,
  • és az STI Petőfi Nyomda Kft. Iceland Luxury ünnepi töltött liba doboza kapta.

A Földművelésügyi Minisztérium által felajánlott különdíjak nyertese

  • az O-I Manufacturing Magyarország Üvegipari Kft., 0,5 literes Nemzeti Pálinkás üvegpalack, és 190 ml-es, S-alakú mézes üveg nevezéseiért,
  • valamint a Coveris Rigid Hungary Kft. 48 ml-es Eezy Spritz flakon, adagoló megoldásáért.

A GS1Magyarország Nonprofit Zrt. különdíjait

  • az Edelmann Hungary Packaging Zrt., „AZ Complete” Cast&Cure technológiával gyártott kartondoboza,
  • valamint a Mondi Békéscsaba Kft. és az Intergraf Digiflex Kft. Arden Grange macskatáp csomagolása kapta.

A Magyar Grafika szaklap különdíját
az STI Petőfi Nyomda Kft. vehette át JDE kávékapszula kartondoboz családja nevezéséért.

A Magyar Műanyagipari Szövetség különdíját
A Szkaliczki és Társai Kft. CNT Clap-Box nevezése érdemelte ki.

A Munkaadók és Gyáriparosok Országos Szövetsége különdíját
A Dunapack Kft. kanapécsomagoló hullámpapírlemez dobozcsaládja kapta.

A Nemzeti Fejlesztési Minisztérium különdíjait

  • a Green Packaging Kft., Alfa Romeo motorháztető többanyagú egyedi védőcsomagolása,
  • valamint a Thermofoam Kft. mennyezeti lámpák logisztikai tálcája nevezése nyerte el.

A Nyomda és Papíripari Szövetség különdíját
a Mondi Békéscsaba Kft. és az Intergraf Digiflex Kft. közös nevezése, a Fokker Cat Bio macskatáp csomagolása kapta.

A Packaging szaklap különdíjait

  • a Béflex Zrt. Fragrance Poligon parfüm display nevezése,
  • valamint a Rondo Hullámkartongyártó Kft., párnatasak kínáló-gyűjtőcsomagolási rendszere kapta.

Portálunk, a Pack-Market különdíját


a Mondi Békéscsaba Kft. és az Intergraf Digiflex Kft. közös nevezése, a Kennels’ Favourite kutyatáp termékcsalád nyerte el.

A Print&Publishing szaklap különdíját
a Helikon Nyomda Kft. Koch Frisch borcímke családja kapta.

A Trade magazin különdíjait

  • a Greiner Packaging Kft. és a Lactalis Hungria Kft., Parmalat Extra gyümölcsjoghurt csomagolása,
  • a Keskeny és Társai 2001 Kft., Aura Botanica „Meghívó” doboza,
  • és az STI Petőfi Nyomda Kft., Chivas Regal whisky promóciós kartondoboza nyerte.

A Transpack szaklap különdíjait

  • a DS Smith Packaging Hungary Kft. , elektromotor újragondolt gazdaságos csomagolási megoldása,
  • a Poliol PET Packaging Kft. és a Félegyházi Tej Kft., Félegyházi Tej termékcsalád csomagolása,
  • valamint a Thermofoam Kft., cserepes rózsatő szállítási csomagolási rendszere kapta.

Okleveles elismerésben részesültek a következő nevezések:

  • Béflex Zrt. MasterChef papírdisplay,
  • a Color Pack Zrt. Fabulon Acne Stop szárító keverék kartondoboza,
  • a DS Smith Packaging Hungary Kft. és a BOS Automotive Products Magyarország Bt., tengerentúli csomagolás autóipari alkatrész számára,
  • a Dunapack Kft. műanyag kerti kocsi hullámpapírlemez doboza és smart display megoldása,
  • a Green Packaging Kft., Dometic főzőlap-család csomagolásának újratervezése,
  • a Keskeny és Társai 2001 Kft., Heidelberg és Hungarikum díszdobozai, valamint a Novo C kartondoboz,
  • a Kompress Nyomdaipari és Szolgáltató Kft, Demänovka ajándékdoboza,
  • a Mosonpack Kft., bútorlábak egységesített hullámpapírlemez doboza,
  • az O-I Manufacturing Magyarország Üvegipari Kft., 390 ml-es, nyolcszögletű mézes üvege,
  • a Rondo Hullámkartongyártó Kft., gyümölcslé család bag-in-box csomagolása,
  • az STI Petőfi Nyomda Kft., L’Oréal exkluzív adventi naptára és a Microse cukorkás dobozcsalád.


A HUNGAROPACK Magyar Csomagolási Verseny 2018-ban újra várja majd a csomagolóipar újdonságait, fejlesztéseit.
 

 

2. oldal / 19

Hirdetés
Főoldal

Eseménynaptár

november 2017
H K SZ CS P SZ V
30 31 1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 1 2 3

Aktuális események

Nincs esemény

Állásbörze

Nincs aktuális állásajánlat.
Black Friday akció
Ma 2017. november 23., csütörtök, Kelemen és Klementina napja van. Holnap Emma napja lesz.

On-line felhasználók

Oldalainkat 71 vendég böngészi

Szótár

Céginformációk


Hírlevél feliratkozás







Free Joomla Templates by JoomlaShine.com